2013. január 3.

A Nemzeti Együttműködés Rendszere mint kádármaszat



Mert fölkértek, hogy havonta kultúrajánljak, Kossuth Rádió, Trend-idők, és ajánlottam is, az új Rubin Szilárdot, hozzá rögtön Keresztesi nagyon érdekes és jól olvasható monográfiáját, kiállításokat a PIM-ből, a Kovács Ida rendezte Ottlikot, Pádár Eszter Örkényét, Bazsányi Nádasát meg színházat, a Nemzetit. Ez utóbbit nem politikai kekeckedésből (bár mért ne tehettem volna akár azt is, ok volna), hanem merthogy ez a Nemzeti már csak fél évig lesz, aztán beszántják, és mivel szerintem a Nemzeti még soha ilyen közel nem volt a közönségéhez, mint most, Alföldi vezetése alatt, aki ezt a ritkán, szerencsésen megszülető közelséget meg akarja még ismerni, menjen, míg mehet.
Mármost az egyik ajánlást kivágták. Akik eltalálják, melyiket, azok közt a kultuszminiszter portréjával díszített turulmadarakat sorsol ki a Magyar Művészeti Akadémia. Bármily meglepő, a nemzetis ajánlás esett áldozatul. Mondanám Básti Lajos hangján: De hát hogy jövök én ehhez? Legutóbb engem, emlékeim szerint, 1981-ben cenzúráztak. Fogok most én is kapni egy telefont, hogy elnézést, félreértés történt? Merthogy hirtelen 86-ban vagyunk (mert akkor már reflektálhattam a 81-es barbárságra)?
De nem akarok most se 81-ben, se 86-ban élni. Már egyszer éltem akkor, egyszer elég volt. A Nemzeti Együttműködés Rendszere mint kádármaszat; így nem akarnék nemzetegyüttműködni.

Esterházy Péter glosszája az ÉS-ben

Frissítés:


A papír-ÉS-beli teljes Esterházy-szövegből világosan kiderül, hogy az MTVA nemcsak cenzúráz, hanem még a bocsánatkérő levélben is hazudik. Esterházy ugyanis jó előre tisztázta, hogy az interjú sugárzásához csak akkor járul hozzá, ha nem rövidítik meg. Íme: "Egyébként a barátságosan lezajlott interjú után csak előbújt a gyanakvásba öltözött vátesz, aki vagyok, és írtam egy mailt: az „időkre” való tekintettel, noha ugyan elképzelhetetlen, de ha mégis az adódna, hogy a nemzeti színházas ajánlásomat cenzúrázni kell, ahhoz értelemszerűen nem járulnék hozzá, így akkor az egész interjúhoz sem. És persze azonnal meg is írnám az egészet. Amire Bódi megnyugtatott, hogy a Nemzeti Színházzal fog kezdődni december 25-én (a szeretet ünnepe! – EP) az ajánló." 
Tehát a tegnapi MTVA-közlemény egyértelműen hazudik.
(Esterházy egyébként meg is nevezi a szereplőket, akikről az MTVA közleménye hallgat: "Az interjút Bódi Mátyás készítette, főnöke Mucsányi Marianna, az egész pedig Kránitz Balázs alá tartozik.")



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Free counter and web stats